John McCarthy | جون مكارثي

Computer Science Department | قسم علوم الحاسوب

Stanford University | جامعة ستانفورد

Stanford, CA 94305 jmc@cs.stanford.edu

http://www-formal.stanford.edu/jmc/

25 April 2006

What has AI in Common with Philosophy?

ما الذي يجمع بين الذكاء الاصطناعي والفلسفة؟

Abstract

الملخص

AI needs many ideas that have hitherto been studied only by philoso- phers. This is because a robot, if it is to have human level intelligence and ability to learn from its experience, needs a general world view in which to organize facts. It turns out that many philosophical problems take new forms when thought about in terms of how to design a robot. Some approaches to philosophy are helpful and others are not.

يحتاج الذكاء الاصطناعي إلى العديد من الأفكار التي لم يدرسها حتى الآن إلا الفلاسفة. هذا لأن الروبوت ، إذا كان لديه ذكاء بقدر مستوى الإنسان والقدرة على التعلم من تجربته ، يحتاج إلى رؤية عامة للعالم لتنظيم الحقائق. اتضح أن العديد من المشكلات الفلسفية تتخذ أشكالًا جديدة عند التفكير في كيفية تصميم الروبوت. بعض مناهج الفلسفة مفيدة والبعض الآخر ليس كذلك.

Introduction

مقدمة

Artificial intelligence and philosophy have more in common than a science usu- ally has with the philosophy of that science. This is because human level artifi- cial intelligence requires equipping a computer program with some philosophical attitudes, especially epistemological. The program must have built into it a concept of what knowledge is and how it is obtained.

للذكاء الاصطناعي والفلسفة قواسم مشتركة أكثر مما يشترك فيه العلم عادةً مع فلسفة ذلك العلم. وذلك لأن الذكاء الصناعي على المستوى البشري يتطلب تزويد برنامج الحاسوب ببعض المواقف الفلسفية ، خاصة المعرفية. يجب أن يتضمن البرنامج مفهومًا لماهية المعرفة وكيف يتم الحصول عليها.

If the program is to reason about what it can and cannot do, its designers will need an attitude to free will. If it is to do meta-level reasoning about what it can do, it needs an attitude of its own to free will. If the program is to be protected from performing unethical actions, its designers will have to build in an attitude about that. Unfortunately, in none of these areas is there any philosophical attitude or system sufficiently well defined to provide the basis of a usable computer program.

إذا كان للبرنامج أن يفكر فيما يمكنه وما لا يمكنه فعله ، فسيحتاج مصمموه إلى موقف تجاه الإرادة الحرة. إذا أرادت القيام بالتفكير على المستوى الفوقي حول ما يمكن أن تفعله ، فإنها تحتاج إلى موقف خاص بها تجاه الإرادة الحرة. إذا كان البرنامج محميًا من القيام بأعمال غير أخلاقية ، فسيتعين على المصممين أن يبنيوا موقفًا حيال ذلك. لسوء الحظ ، لا يوجد في أي من هذه المجالات أي موقف أو نظام فلسفي محدد جيدًا بشكل كافٍ لتوفير الأساس لبرنامج الحاسوب قابل للاستخدام.

Most AI work today does not require any philosophy, because the system being developed doesn’t have to operate independently in the world and have a view of the world. The designer of the program does the philosophy in advance and builds a restricted representation into the program.

لا تتطلب معظم أعمال الذكاء الاصطناعي اليوم أي فلسفة ، لأن النظام الذي يتم تطويره لا يجب أن يعمل بشكل مستقل في العالم وله رؤية للعالم. يقوم مصمم البرنامج بالفلسفة مقدمًا ويبني تمثيلًا مقيدًا في البرنامج.

Building a chess program requires no philosophy, and Mycin recommended treatments for bacterial infections without even having a notion of processes taking place in time. However, the performance of Mycin-like programs and chess programs is limited by their lack of common sense and philosophy, and many applications will require a lot. For example, robots that do what they think their owners want will have to reason about wants.

لا يتطلب بناء برنامج شطرنج فلسفة ، وقد أوصى مايسين بعلاجات للعدوى البكتيرية دون وجود فكرة عن العمليات التي تحدث في الوقت المناسب. ومع ذلك ، فإن أداء البرامج الشبيهة بـ مايسين وبرامج الشطرنج محدود بسبب افتقارها إلى الفطرة السليمة والفلسفة ، وستتطلب العديد من التطبيقات الكثير. على سبيل المثال ، الروبوتات التي تفعل ما تعتقد أن أصحابها يريدونه يجب أن تفكر في الرغبات.

Not all philosophical positions are compatible with what has to be built into intelligent programs. Here are some of the philosophical attitudes that seem to me to be required.

ليست كل المواقف الفلسفية متوافقة مع ما يجب تضمينه في البرامج الذكية. فيما يلي بعض المواقف الفلسفية التي يبدو لي أنها مطلوبة.

1. Science and common sense knowledge of the world must both be accepted. There are atoms, and there are chairs. We can learn features of the world at the intermediate size level on which humans operate without having to understand fundamental physics. Causal relations must also be used for a robot to reason about the consequences of its possible actions.

1. يجب قبول العلم والحس السليم في معرفة العالم. هناك ذرات وكراسي. يمكننا أن نتعلم ميزات العالم على مستوى الحجم المتوسط الذي يعمل فيه البشر دون الحاجة إلى فهم الفيزياء الأساسية. يجب أيضًا استخدام العلاقات السببية حتى يتمكن الروبوت من التفكير في عواقب أفعاله المحتملة.

2.Mind has to be understood a feature at a time. There are systems with only a few beliefs and no belief that they have beliefs. Other systems will do extensive introspection. Contrast this with the attitude that unless a system has a whole raft of features it isn’t a mind and therefore it can’t have beliefs.

2- يجب فهم ميزة العقل في وقت واحد. هناك أنظمة ذات معتقدات قليلة فقط ولا يوجد لديها اعتقاد بأن لديها معتقدات. وستقوم الأنظمة الأخرى باستبطان شامل. قارن هذا مع الموقف القائل بأنه ما لم يكن لدى النظام مجموعة كاملة من الميزات ، فلن يكون عقلًا ، وبالتالي لا يمكن أن يكون لديه معتقدات.

3.Beliefs and intentions are objects that can be formally described.

3- المعتقدات والنوايا هي أشياء يمكن وصفها رسميًا.

4.A sufficient reason to ascribe a mental quality is that it accounts for behavior to a sufficient degree.

4- من الأسباب الكافية لإضفاء صفة عقلية أنها مسؤولة عن السلوك بدرجة كافية.

5.It is legitimate to use approximate concepts not capable of iff definition. For this it is necessary to relax some of the criteria for a concept to be meaningful. It is still possible to use mathematical logic to express ap- proximate concepts.

5- من المشروع استخدام مفاهيم تقريبية غير قادرة على تعريفها. لهذا من الضروري تخفيف بعض معايير المفهوم ليكون ذا مغزى. لا يزال من الممكن استخدام المنطق الرياضي للتعبير عن المفاهيم القريبة.

6.Because a theory of approximate concepts and approximate theories is not available, philosophical attempts to be precise have often led to useless hair splitting.

6- نظرًا لعدم توفر نظرية المفاهيم التقريبية والنظريات التقريبية ، غالبًا ما أدت المحاولات الفلسفية إلى الدقة إلى تقسيم الشعر غير المجدي.

7.Free will and determinism are compatible. The deterministic process that determines what an agent will do involves its evaluation of the conse- quences of the available choices. These choices are present in its con- sciousness and can give rise to sentences about them as they are observed.

7. الإرادة الحرة والحتمية متوافقة. تتضمن العملية الحتمية التي تحدد ما سيفعله الوكيل تقييمه لعواقب الخيارات المتاحة. هذه الاختيارات موجودة في وعيها ويمكن أن تؤدي إلى جمل عنها كما يتم ملاحظتها.

8.Self-consciousness consists in putting sentences about consciousness in memory.

8 - الوعي بالذات هو وضع جمل عن الوعي في الذاكرة.

9.Twentieth century philosophers became to critical of reification. Many of the criticism don’t apply when the entities reified are treated as approxi- mate concepts.

9- أصبح فلاسفة القرن العشرين ينتقدون التشيؤ. العديد من الانتقادات لا تنطبق عندما يتم التعامل مع الكيانات المُعاد تشكيلها كمفاهيم تقريبية.

2-The Philosophy of Artificial Intelligence

2-فلسفة الذكاء الاصطناعي

One can expect there to be an academic subject called the philosophy of arti- ficial intelligence analogous to the existing fields of philosophy of physics and philosophy of biology. By analogy it will be a philosophical study of the re- search methods of AI and will propose to clarify philosophical problems raised. I suppose it will take up the methodological issues raised by Hubert Dreyfus and John Searle, even the idea that intelligence requires that the system be made of meat.

يمكن للمرء أن يتوقع أن يكون هناك موضوع أكاديمي يسمى فلسفة الذكاء الاصطناعي مماثل لمجالات الفلسفة الموجودة في الفيزياء وفلسفة علم الأحياء. على سبيل القياس ، ستكون دراسة فلسفية لأساليب البحث في الذكاء الاصطناعي وستقترح توضيح المشكلات الفلسفية التي أثيرت. أفترض أنه سيتناول القضايا المنهجية التي أثارها Hubert Dreyfus و John Searle ، حتى فكرة أن الذكاء يتطلب أن يكون النظام مصنوعًا من اللحم.

Presumably some philosophers of AI will do battle with the idea that AI is impossible (Dreyfus), that it is immoral (Weizenbaum) and that the very concept is incoherent (Searle). It is unlikely to have any more effect on the practice of AI research than philosophy of science generally has on the practice of science.

من المفترض أن بعض فلاسفة الذكاء الاصطناعي سيحاربون فكرة أن الذكاء الاصطناعي مستحيل (Dreyfus) ، وأنه غير أخلاقي (Weizenbaum) وأن المفهوم ذاته غير متماسك (Searle). من غير المحتمل أن يكون لها أي تأثير على ممارسة أبحاث الذكاء الاصطناعي أكثر من تأثير فلسفة العلوم عمومًا على ممارسة العلوم.

3-Epistemological Adequacy

3-كفاية المعرفية

Formalisms for representing facts about the world have to be adequate for rep- resenting the information actually available. A formalism that represented the state of the world by the positions and velocities of molecules is inadequate if the system can’t observe positions and velocities, although such a formalism may be the best for deriving thermodynamic laws.

يجب أن تكون الأشكال الشكلية لتمثيل الحقائق حول العالم كافية لتمثيل المعلومات المتاحة بالفعل. الشكلية التي تمثل حالة العالم من خلال مواقع وسرعات الجزيئات غير كافية إذا كان النظام لا يستطيع مراقبة المواقف والسرعات ، على الرغم من أن مثل هذه الشكلية قد تكون الأفضل لاشتقاق قوانين الديناميكا الحرارية.

The common sense world needs a language to describe objects, their relations and their changes quite different from that used in physics and engineering. The key difference is that the information is less complete. It needs to express what is actually known that can permit a robot to determine the expected consequences of the actions it contemplates.

يحتاج عالم الفطرة السليمة إلى لغة لوصف الأشياء وعلاقاتها وتغيراتها تختلف تمامًا عن تلك المستخدمة في الفيزياء والهندسة. الفرق الرئيسي هو أن المعلومات أقل اكتمالاً. يحتاج إلى التعبير عما هو معروف بالفعل والذي يمكن أن يسمح للروبوت بتحديد النتائج المتوقعة من الإجراءات التي يفكر فيها.

4-Free Will

4- الارادة الحرة

An attitude toward the free will problem needs to be built into robots in which the robot can regard itself as having choices to make, i.e. as having free will.

يجب بناء موقف تجاه مشكلة الإرادة الحرة في الروبوتات حيث يمكن للروبوت أن يعتبر نفسه لديه خيارات ليقوم بها ، أي أنه يمتلك إرادة حرة.

5-Natural Kinds

5- انواع الطبيعة

Natural kinds are described rather than defined. We have learned about lemons and experienced them as small, yellow fruit. However, this knowledge does not permit an iff definition. Lemons differ from other fruit in ways we don’t yet know about. There is no continuous gradation from lemons to oranges. On the other hand, geneticists could manage to breed large blue lemons by tinkering with the genes, and there might be good reasons to call the resulting fruit lemons.

يتم وصف الأنواع الطبيعية بدلاً من تعريفها. لقد تعلمنا عن الليمون واختبرناه كفاكهة صفراء صغيرة. ومع ذلك ، فإن هذه المعرفة لا تسمح بتعريف iff. يختلف الليمون عن الفاكهة الأخرى بطرق لا نعرف عنها بعد. لا يوجد تدرج مستمر من الليمون إلى البرتقال. من ناحية أخرى ، يمكن لعلماء الوراثة أن يتمكنوا من تكاثر ليمون أزرق كبير عن طريق تعديل الجينات ، وقد تكون هناك أسباب وجيهة لاستدعاء ثمار الليمون الناتجة.

6-Four Stances

6- اربع مواقف

Daniel Dennett named three stances one can take towards an object or system. The first is the physical stance in which the physical structure of the system is treated. The second is the intentional stance in which the system is understood in terms of its beliefs, goals and intentions. The third is the design stance in which the system is understood in terms of its composition out of parts. One more stance we’ll call the functional stance. We take the functional stance toward an object when we ask what it does without regard to its physics or composition. The example I like to give is a motel alarm clock. The user may not notice whether it is mechanical, an electric motor timed by the power line or electronic timed by a quartz crystal.1 Each stance is appropriate in certain conditions.

سمى دانيال دينيت ثلاث مواقف يمكن للمرء أن يتخذها تجاه كائن أو نظام. الأول هو الموقف المادي الذي يعالج فيه الهيكل المادي للنظام. والثاني هو الموقف المتعمد الذي يُفهم فيه النظام من حيث معتقداته وأهدافه ونواياه. والثالث هو موقف التصميم الذي يُفهم فيه النظام من حيث تكوينه من الأجزاء. موقف آخر سوف نسميه الموقف الوظيفي. نتخذ الموقف الوظيفي تجاه شيء ما عندما نسأل عما يفعله بغض النظر عن فيزياءه أو تكوينه. المثال الذي أحب أن أعطي هو ساعة منبه فندق. قد لا يلاحظ المستخدم ما إذا كان محركًا ميكانيكيًا أو محركًا كهربائيًا يتم توقيته بواسطة خط الطاقة أو إلكترونيًا تم توقيته بواسطة بلورة كوارتز .1 كل موقف مناسب في ظروف معينة.

7- Ontology and Reification

7- علم الوجود والتوحيد

Quine wrote that one’s ontology coincides with the ranges of the variables in one’s formalism. This usage is entirely appropriate for AI. Present philosophers, Quine perhaps included, are often too stingy in the reifications they permit. It is sometimes necessary to quantify over beliefs, hopes and goals. When programs interact with people or other programs they often perform speech acts in the sense studied by Austin and Searle. Quantification over promises, obligations, questions, answers to questions, offers, acceptances and declinations are required.

كتب كواين أن علم الوجود يتطابق مع نطاقات المتغيرات في شكليات المرء. هذا الاستخدام مناسب تمامًا للذكاء الاصطناعي. غالبًا ما يكون الفلاسفة الحاليون ، وربما يشملهم كواين ، بخيلين جدًا في التبريعات التي يسمحون بها. من الضروري أحيانًا تحديد المعتقدات والآمال والأهداف. عندما تتفاعل البرامج مع الأشخاص أو البرامج الأخرى ، فإنها غالبًا ما تؤدي أفعال الكلام بالمعنى الذي درسه أوستن وسيرل. مطلوب التحديد الكمي للوعود والالتزامات والأسئلة والإجابات على الأسئلة والعروض والقبول والرفض.

8- Counterfactuals

8- غير واقعية

An intelligent program will have to use counterfactual conditional sentences, but AI needs to concentrate on useful counterfactuals. An example is “If another car had come over the hill when you passed just now, there would have been a head- on collision.” Believing this counterfactual might change one’s driving habits, whereas the corresponding material conditional, obviously true in view of the false antecedent, could have no such effect. Counterfactuals permit systems to learn from experiences they don’t actually have. Unfortunately, the Stalnaker-Lewis closest possible world model of counter- factuals doesn’t seem helpful in building programs that can formulate and use them.

سيتعين على البرنامج الذكي استخدام جمل شرطية معاكسة للواقع ، لكن الذكاء الاصطناعي يحتاج إلى التركيز على الحقائق المضادة المفيدة. مثال على ذلك هو "إذا مرت سيارة أخرى عبر التل عندما مررت للتو ، لكان هناك تصادم وجهاً لوجه." إن الاعتقاد بأن هذا الواقع المضاد قد يغير عادات القيادة لدى المرء ، في حين أن المادة الشرطية المقابلة ، والتي من الواضح أنها صحيحة في ضوء السوابق الزائفة ، قد لا يكون لها مثل هذا التأثير. تسمح الظروف المضادة للأنظمة بالتعلم من التجارب التي لا تمتلكها في الواقع. لسوء الحظ ، لا يبدو أن أقرب نموذج عالمي ممكن للوقائع المضادة ستالناكر لويس مفيد في بناء البرامج التي يمكنها صياغتها واستخدامها.

9- Philosophical Pitfalls

9- مطبات فلسفية

There is one philosophical view that is attractive to people doing AI but which limits what can be accomplished. This is logical positivism which people to make systems that describe the world in terms of relations between the program’s motor actions and its subsequent observations. Particular situations are sometimes simple enough to admit such relations, but a system that only uses them will not even be able to represent facts about simple physical objects. It cannot have the capability of a two week old baby.

هناك وجهة نظر فلسفية واحدة جذابة للأشخاص الذين يستخدمون الذكاء الاصطناعي ولكنها تحد مما يمكن تحقيقه. هذه هي الوضعية المنطقية التي يصنعها الناس أنظمة تصف العالم من حيث العلاقات بين الأفعال الحركية للبرنامج وملاحظاته اللاحقة. أحيانًا تكون مواقف معينة بسيطة بما يكفي للاعتراف بمثل هذه العلاقات ، لكن النظام الذي يستخدمها فقط لن يكون قادرًا حتى على تمثيل حقائق حول الأشياء المادية البسيطة. لا يمكن أن يكون لها القدرة على طفل يبلغ من العمر أسبوعين.

10- Philosophers! Help!

10- فلاسفة! مساعدة!

Previous philosophical discussion of certain conecpts has been helpful to AI. In this I include the Austin-Searle discussion of speech acts, Grice’s discussion of conversational implicatures, various discussions of natural kinds, modal logic and the notion of philosophy as a science. Maybe some of the philosophical dis- cussions of causality and counterfactuals will be useful for AI. In this paragraph I have chosen to be stingy with credit. Philosophers could help artificial intelligence more than they have done if they would put some attention to some more detailed conceptual problems such as the following:

كانت المناقشة الفلسفية السابقة لبعض المفاهيم مفيدة للذكاء الاصطناعي. في هذا أقوم بتضمين مناقشة أوستن سيرل لأفعال الكلام ، ومناقشة جريس لتضمينات المحادثة ، ومناقشات مختلفة للأنواع الطبيعية ، والمنطق النموذجي ومفهوم الفلسفة كعلم. ربما ستكون بعض المناقشات الفلسفية حول السببية والوقائع المضادة مفيدة للذكاء الاصطناعي. في هذه الفقرة اخترت أن أكون بخيلًا مع الائتمان. يمكن للفلاسفة أن يساعدوا الذكاء الاصطناعي أكثر مما فعلوا إذا وضعوا بعض الاهتمام لبعض المشاكل المفاهيمية الأكثر تفصيلاً مثل ما يلي:

belief What belief statements are useful?

الاعتقاد ما هي عبارات المعتقد مفيدة؟

how What is the relation between naming an occurrence and its suboccur- rences? He went to Boston. How? He drove to the airport, parked and took UA 34.

كيف ما هي العلاقة بين تسمية حدث وتكراراته؟ ذهب إلى بوسطن. كيف؟ قاد سيارته إلى المطار ، وأوقف السيارة وأخذ UA 34.

responsiveness When is the answer to a question responsive? Thus “Vladimir’s wife’s husband’s telephone number” is a true but not responsive answer to a request for Vladimir’s telephone number.

الاستجابة متى تكون الإجابة على السؤال مستجيبة؟ وبالتالي فإن "رقم هاتف زوج زوجة فلاديمير" هو إجابة صحيحة ولكنها غير مستجيبة لطلب رقم هاتف فلاديمير.

useful causality What causal statements are useful?

السببية المفيدة ما البيانات السببية المفيدة؟

useful counterfactuals What counterfactuals are useful and why? “If an- other car had come over the hill when you passed, there would have been a head-on collision.”

الوقائع المضادة المفيدة ما هي الحقائق المضادة المفيدة ولماذا؟ "إذا صعدت سيارة أخرى عبر التل عندما مررت ، لكان هناك تصادم وجهاً لوجه."